Nieuw, nieuwer, nieuwst

Welkom op de vernieuwde website van onze Jenapleinschool. De afgelopen periode is er door ouders van onze school hard gewerkt aan het ontwikkelen van een nieuw logo en een nieuwe website. We hopen dat u net zo blij met bent als wij en dat u uw weg naar informatie gemakkelijker kunt vinden. 

Ouders Mirjam Schaaf, Renier Vermaak, Jan Wessels en Lisa Brusse hebben samen met ons gezocht naar vernieuwing in de communicatie naar u als ouder. Daarnaast zij we, zoals eerder vermeld, ook drukdoende met de voorbereidingen voor de oudercommunicatie-app Parro. We houden u hiervan op de hoogte.

Een nieuw logo ontstaat natuurlijk niet zomaar. Hieronder een stukje van onze fantastische ‘logomoeder’ Mirjam Schaaf

Workshops logo ontwerpen 

Bij een nieuwe website hoort ook een nieuw logo. Niet alleen omdat het soms tijd is voor verandering, iets nieuws. Vooral omdat het oude logo niet meer aan de eisen voldoet van deze (digitale) tijd. 

In een brainstorm met de medewerkers van school besloten we dat we de kinderen zouden betrekken in het ontwerpproces van het nieuwe logo. In korte workshops met twee groepjes kinderen vanuit de midden- en bovenbouw bespraken we de basisregels voor een goed logo: eenvoudig, herkenbaar, tijdloos, veelzijdig en passend. Daarnaast brainstormden we over wat het logo voor de Jenapleinschool zou moeten vertellen en uitstralen.

We schetsen, werkten ideeën uit en tekenden zoveel mogelijk vormen en letters. Dat bleek nog best moeilijk om wat er in je hoofd zit op papier te zetten. En dan ook nog voor het logo van school! 
Omdat ontwerpen ook het ontdekken van vorm is had ik schetspapier met verschillende soorten rasters meegenomen met driehoekige vormen, veelhoeken en lijnen. De kinderen kregen de smaak te pakken, de mooiste letters, vormen en logo’s werden ontdekt in het papier. Wel moesten we met elkaar de conclusie trekken dat geen van de ontwerpen, hoe mooi ook, voldeed aan alle basis-principes. Diverse versieringen als linealen, potloden en symbolen maakten het nog niet eenvoudig genoeg. Daarnaast waren veel ontwerpen niet veelzijdig. Als we het logo op een pen moesten drukken dan zouden diverse details te klein worden.Veel kinderen waren het er over eens dat het logo in ieder geval uit leuke letters moest bestaan.

In de laatste les kregen de kinderen daarom allemaal één letter van het woord Jenapleinschool die ze moesten ontwerpen. Met de resultaten zouden we proberen samen een logo te vormen. Met deze letters plakten we een prachtig woordbeeld op het bord van de teamkamer. Aan het eind van de les moesten de kinderen concluderen dat ook dit nog niet hét logo was. ‘Ontwerpen is leuk maar ook wel een beetje moeilijk.’

Ik beloofde dat ik de letters van de kinderen mee zou nemen naar mijn ontwerptafel en zou gebruiken als inspiratie voor het ontwerp van het logo. 

Lieve kinderen van het ontwerpteam, super bedankt dat jullie mij zo goed geholpen hebben! Ik hoor graag wat jullie van het eindresultaat vinden!

Was getekend,
De logomoeder


<< terug