Achtergrond en belangrijke documenten
Uitgangspunt van jenaplanonderwijs is dat elk kind uniek is en dus verschilt van andere kinderen. Onze school houdt dan ook rekening met die verschillen. We zien het als uitdaging zoveel mogelijk aan het specifieke van elk kind tegemoet te komen. En daarom richten we ons onderwijs zodanig in, dat kinderen hun eigen mogelijkheden leren ontdekken en toepassen. Een veilige en stimulerende omgeving is voorwaardelijk om kinderen onderwijsinhoudelijk en sociaal-emotioneel maximaal uit te kunnen dagen en prikkelen. Wij zijn van mening dat een kind pas tot leren kan komen als het goed in zijn/ haar vel zit. Daarom is het sociaal-emotioneel welbevinden een duidelijk onderdeel van ons kwaliteitszorgbeleid en andere beleidsstukken. In de loop van 2025 komen de meeste beleidsstukken hier op de website te staan. Binnenkort kunt u de beleidsstukken rond de sociale veiligheid en KIVA verwachten.
Belangrijke documenten
Burgerschap
Burgerschap en Jenaplan hebben veel raakvlakken. Jenaplanonderwijs is een pedagogisch concept en een samenleving in het klein. De kern van het jenaplanonderwijs is oriëntatie op de wereld.
Wij werken met driejarige heterogene stamgroepen waardoor diversiteit in ontwikkeling en niveau ons uitgangspunt is. In het beleidsplan burgerschap koppelen wij ons jenaplanonderwijs aan burgerschap en beschrijven wij expliciet ons aanbod en de kwaliteitszorg ervan.
Lotingsprocedure
Vanaf 1 april 2025 werken wij met een lotingsprocedure. Het doel van deze procedure is om gelijke kansen te bieden van plaatsing op de Jenapleinschool. Dit document informeert ouder(s)/verzorger(s) over de regels van het lotingsbeleid én het aanmeldbeleid van Stichting Jenapleinschool.
Het schoolondersteuningsprofiel
Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) geeft aan welk aanbod aan onderwijs, zorg en ondersteuning onze school de (zorg)leerlingen kan bieden, waar we grenzen ervaren en met welke externe zorg onze school deze grenzen beslecht. Daarbij maakt de Jenapleinschool onderscheidt tussen basiszorg en aanvullende preventieve en curatieve ondersteuning.
Schoolplan
Het schoolplan is een instrument om sturing te geven aan het onderwijs en planmatig te werken aan verbeteringen van de onderwijskwaliteit en leeropbrengsten (in brede zin).
Het brengt de visie, de onderwijsaanpak en de ambities van de school samen. In het schoolplan staan welke keuzes voor de komende jaren worden gemaakt: de doelen voor de komende jaren. Vanuit het schoolplan worden de jaarplannen opgesteld, uitgevoerd en geëvalueerd en het vastgestelde beleid geborgd.
De komende drie jaar staan in het teken van het werken vanuit vertrouwen. We koersen op effectief Jenaplanonderwijs met hogere opbrengsten, verbinding tussen de verschillende bouwen en duidelijkheid in de organisatie. Elke doelstelling en iedere ontwikkeling spiegelen we aan onze missie en visie/Jenaplan.
Schooljaarevaluatie en jaarplan
Dit is het eerste schooljaarplan vanuit het schoolplan 2024-2027. Het schooljaarplan wordt samengesteld op basis van het schoolplan en de evaluatie van het afgelopen schooljaar.
Kwaliteitszorgplan
Het kwaliteitszorgplan is onderdeel van ons schoolplan waarin, op basis van kernwaarden en de visie van jenaplan, beschreven is hoe op de Jenapleinschool vorm wordt gegeven aan kwaliteitszorg. Dat wil zeggen: hoe garanderen we dat er kwalitatief goed onderwijs gegeven wordt waarin tegemoetgekomen wordt aan de onderwijsbehoeften van onze kinderen, hoe houden we de vinger aan de pols, hoe verbeteren we ons onderwijs als dat nodig is en wanneer zijn wij tevreden?
Integriteitscode Stichting Jenapleinschool
In de Code Goed Bestuur PO is aangegeven dat het bestuur voor de organisatie een integriteitscode publiceert en periodiek het gesprek in de organisatie voert over integer, professioneel en ethisch verantwoord handelen.
Jenapleinschool heeft ook een integriteitscode.
Klachtenregeling Stichting Jenapleinschool
Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school/instelling zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding kunnen worden afgehandeld.
Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan aan de hand van deze regeling een klacht worden ingediend.
Klokkenluidersregeling Stichting Jenapleinschool
Sinds 2019 is er een nieuwe Europese richtlijn die klokkenluiders beter moet beschermen.
De richtlijn is nog niet overgenomen in Nederlands recht, maar heeft wel directe werking voor werkgevers in het publieke domein. Ook onderwijsinstellingen vallen daaronder. Een belangrijk gevolg is dat klokkenluiders niet meer verplicht zijn om kwesties eerst intern (bij de werkgever) te melden, maar er ook voor kunnen kiezen die extern te melden (bij een autoriteit) of zelfs direct een kwestie openbaar te maken.