Ons visuele schoolplan
De medewerker maakt het verschil.
Daarom besteden wij veel aandacht aan de professionele cultuur, groepsbezoeken, collegiale consultatie, groepsbesprekingen, scholing e.d. Wij zijn van mening dat een kind pas tot leren kan komen als het goed in zijn/ haar vel zit. Daarom is het sociaal-emotioneel welbevinden een duidelijk onderdeel van ons kwaliteitszorgbeleid. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn/ haar eigen tempo. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om bij ieder kind zorg te dragen voor een ononderbroken ontwikkeling. Dit betekent voor ons dat wij inzicht hebben in de kenmerken van onze populatie en wij stemmen ons aanbod hierop af.
De afstemming op de onderwijsbehoefte van een kind is de verantwoordelijkheid van de hele school en alle medewerkers. De stamgroepleider is eindverantwoordelijk en draagt zorg voor de verslaglegging bij de kinderen. De kwaliteit van ons onderwijs wordt bepaald door wat we bij kinderen bereiken, zowel cognitief als wat betreft andere ontwikkelingsgebieden zoals de sociaal- emotionele ontwikkeling. Wij leggen vast welke resultaten wij willen behalen op individueel-, groeps- en schoolniveau. Op basis van de uitkomsten geven wij richting aan schoolontwikkeling.
Passend aanbod
Door het aanbod van het groeilab, door Spaanse lessen, door de inzet van de medewerker passend onderwijs, inzet van onderwijsassistenten, samenwerking met externe partners als KIES en Cnopius sluit de school zoveel mogelijk aan bij de behoeften van de kinderen.
Levend taalonderwijs
Een kind dat:
- taal als expressiemiddel gebruikt om emoties uit te drukken en om te presenteren.
- taal als leermiddel gebruikt om kennis te verschaffen.
- taal als communicatiemiddel gebruikt om relaties aan te gaan en om een verschil te kunnen maken voor een ander.
- werkt in een stimulerende omgeving en een groot aanbod met rijke teksten die maximaal bijdragen aan de (mondelinge en schriftelijke) taalontwikkeling.
- (lees- en herstel) strategieën aangeleerd krijgt om deze later in te zetten in verschillende vakgebieden. Met als doel inzicht krijgen in de wereld.
- gemotiveerd en geïnteresseerd is in verschillende talige bronnen. (Boeken, film, poëzie, podcast).
Ouderbetrokkenheid
Een ouder/ samenleving die zijn kennis, ervaring, talenten aanbiedt aan de school en kinderen helpt de wereld van nu te ontdekken, te leren kennen en te laten ervaren.
Ouders zijn actief in de actuele wereld en door het beschrijven van deze wereld met rijke taal en door het vertellen van levensverhalen helpen zij kinderen voor te bereiden op deze wereld.
Financiën
De directeur-bestuurder heeft inzicht in de financiële uitgangspositie en de ontwikkeling in de komende 4 jaar en heeft daar het beleid op uitgezet
Wereldoriëntatie
Wereldoriëntatie vormt het hart van het jenaplanonderwijs. Vanuit verwondering en nieuwsgierigheid naar de wereld waarin kinderen leven en leren, bereiden we hen voor op de wereld van morgen. De kinderen trekken regelmatig ‘de wereld’ in en zijn op deze manier ontdekkend en onderzoekend bezig.
Burgerschap
Burgerschapsvorming is het helpen vormen van wie je bent (identiteit), mogelijkheden aanreiken om te kunnen deelnemen aan de samenleving (participatie) en kennis verwerven van en leren omgaan met de principes van democratie.
Vieren
Door samen te vieren, in bijvoorbeeld weekopeningen en -sluitingen, leren we iets aan elkaar overbrengen vanuit gevoel.
Talentgericht onderwijs
Stamgroepleid(st)ers zorgen voor de juiste balans tussen groeps- en individuele instructie/verwerking teneinde talentgericht onderwijs te bieden.
Strategische koers, ambities, speerpunten.
Vanuit onze ambities en visie op goed onderwijs zetten wij de koers uit. We bepalen welke richting we opgaan. En wanneer we daar willlen zijn.
Gesprek
We hebben tegenspraak georganiseerd door actief een dialoog aan te gaan met kinderen, de kinderraad, ouders, personeel, de medezeggenschapsraad.
Werken
De medewerkers creëren in hun lessen een pedagogisch en didactisch passend en stimulerend leerklimaat.
Spelen
Door (samen) te spelen en te bewegen, leren we rekening met elkaar te houden. Het is geen apart vak, maar meestal een onderdeel van activiteiten als zang-, kring-, reken- en taalspellen.
Werken vanuit vertrouwen
Net als bij kinderen stimuleren we bij medewerkers plezier in leren, nieuwsgierig zijn en blijven. We handelen vanuit de kernwaarden: gesprek, spel, vieren en werk. We creëren hiermee een collectieve leercultuur, een cultuur die zorgt dat individueel professionaliseren, professionaliseren binnen leergemeenschappen (werkgroepen met een gezamenlijk doel/thema) en professionaliseren binnen de school op elkaar worden afgestemd en die de behoefte om te ontwikkelen versterkt. We leren van en met elkaar. Deze leercultuur stimuleert een continue ontwikkeling van medewerkers en verbindt het leren van medewerkers aan het leren van kinderen. We zijn niet alleen naar binnen gericht, maar we richten ons ook naar buiten.